joi, 9 iulie 2015

METODOLOGIA DE ADMITERE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL POSTLICEAL

RCDI Nr. 646/09.07.2015

METODOLOGIA DE ADMITERE 
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL POSTLICEAL
Anul şcolar 2015-2016

Elaborată conform O.M.E.C.T.S. nr. 5346/7.09.2011
Aprobată în Consiliul de Administraţie din data de 9 iulie 2015

Metodologie propusă de:
-prof. Adriana-Florentina Leca - director
-prof. Gina Zincă - membru al Consiliului de Administraţie
-prof. Marius-Nicolae Ursache - profesor TIC


CAPITOLUL I – DISPOZIŢII GENERALE

Art. 1.
(1)     Admiterea în învăţământul postliceal în anul şcolar 2015 - 2016 se face pe baza criteriilor generale de admitere în învăţământul postliceal elaborate de Ministerul Educatiei și Cercetării Științifice aprobate prin O.M.E.C.T.S nr. 5346 din 7 septembrie 2011 şi a prezentei metodologii aprobate de către Consiliul de Administrație al Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău.
(2)     În cadrul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău se organizează învăţământ postliceal, domeniul Informatică, calificarea: Analist programator, perioada de studiu de 3 semestre.
(3)     În  anul şcolar 2015 – 2016, la nivelul postliceal special, este aprobat pentru anul I următorul plan de şcolarizare:
·        1 clasă finanţată de la buget (fără taxă) – 12 de locuri pentru calificarea Analist programator.

Art. 2.
(1)   Au dreptul să se înscrie la nivelul de învăţământ postliceal absolvenţi de liceu, cu sau fără  diplomă de bacalaureat. În baza Legii educației Naționale nr.1/2011, candidații admiși fără diploma de bacalaureat se obligă să o obțină și prezinte conducerii liceului până la finalizarea studiilor postliceale.
(2)   Înscrierea se face pe baza următoarelor documente:
a)      cerere de înscriere (tip – Anexa 3 la prezenta metodologie);
b)      certificat de naştere – copie legalizată,
c)      cartea de identitate – copie simplă,
d)      certificatul de căsătorie, în cazul schimbării numelui– copie simplă;
e)      diplomă de bacalaureat sau adeverinţă de promovare a examenului de bacalaureat, după caz, în original;
f)        certificatul de absolvire a liceului sau adeverinţă de absolvire a liceului, după caz, în original;
g)      foaie matricolă pentru clasele IX- XII – copie simplă;
h)      diploma - Premiul I, II sai III la proba TIC din cadrul Concursul Național pentru Deficienți de Vedere – copie simplă;
i)        certificat de orientare școlară și profesională eliberat de Comisia de Orientare Școlară și Profesională din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională din județului de domiciliu al candidatului – copie simplă xerox;
j)        ultimul certificat de încadrare în grad de handicap – copie simplă;
k)      acte medicale care să ateste deficiența de vedere și din care să reiasă diagnosticul oftalmologic;
l)        dosar plic.
(3) Candidații vor prezenta la înscriere atât originalele, cât și copiile simple, pentru a fi certificate conform cu originalul la secretariatul liceului de către membrii comisiei de admitere.

Art. 3
(1)   Înscrierea candidaţilor pentru admiterea în învăţământul postliceal din cadrul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău, în anul şcolar 2015 – 2016, se face conform calendarului de admitere cuprins în Anexa 1, parte integrantă a prezentei metodologii.
(2)   În cazul în care numărul candidaţilor depăşeşte numărul de locuri aprobat, se organizează concurs de admitere care va consta într-o probă practică de tehnologia informației și comunicațiilor.
(3)   La admiterea în școala postliceală au prioritate, fără a susține examen de admitere, premianții (locul I, II sau III) la proba de TIC din cadrul Concursului Național pentru Deficienți de Vedere.
(4)   Pentru ceilalți candidați, admiterea se face pe baza notei obţinute la proba practică. Tematica probei practice, prezentată în Anexa 2 a metodologiei, precum și subiectele de concurs vor fi similare celor din cadrul examenului de bacalaureat, proba de competențe digitale.

Art. 4 Unitatea de învăţământ face publice prevederile prezentei metodologii de admitere în învăţământul postliceal, tematica probelor de concurs şi bibliografia recomandată, prin afişare atât la sediul liceului, cât și pe siteul și blogul acestuia.

CAPITOLUL II – COORDONAREA  ADMITERII ÎN ÎNVATAMÂNTUL POSTLICEAL

Art. 5
(1)    Pentru coordonarea admiterii în învăţământul postliceal se constituie Comisia de admitere, care îşi desfăşoară activitatea în baza prezentei metodologii.
(2)    Comisia de admitere se compune din:
a)      preşedinte – directorul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău;
b)      1 secretar – secretarul şcolii;
c)      2 membri evaluatori, cadre didactice de specialitate;
d)      laborantul de informatică;
e)      profesor pentru multipicarea subiectelor în scriere braille;
f)        câte 2 asistenți pentru fiecare sală de examen.

Art. 6  Atribuţiile membrilor comisiei de admitere:
a)      afişează metodologia de admitere, tematica probei scrise şi bibliografia recomandată;
b)      afişează numărul de locuri aprobat;
c)      pun la dispoziție candidaților fişa tip (cererea) de înscriere;
d)      primesc dosarele de înscriere de la candidaţi;
e)      introduc datele de pe fişe în baza de date computerizată;
f)        centralizează datele şi stabilesc dacă este necesară susţinerea probei practice;
g)      afișează listele cu candidații admiși conform art. 3 alin. (3) din prezenta metodologie și locurile rămase disponibile pentru examenul de admitere;
h)      pregătesc logistica necesară desfășurării probei practice;
i)        organizează şi răspund de modul de desfăşurare a probei practice, dacă este cazul;
j)        asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de admitere, care să ofere informaţii şi consiliere persoanelor care se prezintă pentru înscriere;
k)      afişează, la sediul unităţii şcolare, listele finale cu candidaţii admişi;
l)        asigură completarea dosarelor candidaţilor declaraţi admişi, cu actele de studii, în perioada prevăzută de prezenta metodologie.

Art. 7
(1)   Membrii comisiei de admitere au obligaţia de a respecta cu stricteţe criteriile generale de admitere şi metodologia elaborată de către Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău.
(2)   Membrii comisiei de admitere vor semna declaraţii în nume propriu cu privire la respectarea criteriilor generale de admitere şi a metodologiei de admitere elaborată de unitatea de învatamânt.
(3)   Membrii comisiei de admitere vor semna declaraţii în nume propriu, că nu au rude/afini până la gradul IV în examenul de admitere.

CAPITOLUL III – DESFĂŞURAREA PROBEI PRACTICE

Art. 8 Pentru situaţia desfăşurării probei practice:
(1)   În ziua susţinerii probei vor fi elaborate de către membrii comisiei de admitere trei variante de subiecte, pe baza tematicii puse la dispoziţia candidaţilor. Variantele se introduc în plicuri separate care se sigileaza şi se semnează de către preșdintele comisiei (directorul), aplicându-se ştampila unităţii de învăţământ.
(2)   Tragerea la sorți a uneia din cele trei variante de subiecte se realizează în plenul comisiei de admitere.
(3)   Subiectele vor fi structurate în două părți: prima parte numită FIȘA A presupune rezolvarea unor cerințe care necesita accesul la rețeaua internet, iar a doua parte numită FIȘA B, rezolvarea cerințelor se face fara acces la reteaua internet .In ambele parți rezolvarea se face pe computer intr-un folder specificat sau în scris pe foaia de examen în funcție de cerințele subiectului.

Art.9  Proba practică se va desfășura în următoarele condiții:
a)      Sălile de examen vor fi laboratoarele de informatică, fiecare candidat fiind amplasat la câte o stație de lucru (computer cu sistem de operare WINDOWS VISTA, MICROSOFT OFFICE 2007, dotat cu soft de sinteză vocală – JAWS, căști);
b)      Se va avea în vedere ca în fiecare sală de examen să existe cel puţin 5 candidaţi;
c)      Pe uşa fiecărei săli va fi afișată lista nominală cu candidaţii repartizaţi în sala respectivă, precum şi prevederile metodologiei referitoare la interzicerea pătrunderii în sala de examen cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de fraudă atragând după sine eliminarea din examen.
d)      Este permis candidaților accesul în săli numai cu aparate de scris braille (personale sau din dotarea liceului, puse la dispoziția candidaților la cerere de către comisie);

Art. 10
(1)   Accesul candidaţilor în săli este permis pe baza actului de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei, adică la ora 830.
(2)   Se interzice candidaţilor să pătrundă în sală cu orice fel de lucrări: manuale, dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare. Asistenţii vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la introducerea de materiale interzise în sala de examen, duce la eliminarea din examen a candidatului de către preşedintele comisiei, indiferent dacă materialele interzise au fost folosite sau nu, şi, după caz, la sancţionarea asistenţilor.
(3)   Înainte de aducerea subiectelor în săli, asistenţii vor explica candidaţilor modul de desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe fişa de răspuns/evaluare.
(4)   Candidaţii se aşază câte unul în bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o foaie tipizată de examen, pe care îşi scrie cu majuscule numele, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate şi completează citeţ celelalte date. În cazul candidaților nevăzători completarea datelor personale se va face de către asistenții din sală. Candidaţii vor primi atâtea ciorne marcate cu stampila şcolii, câte le sunt necesare.

Art. 11
(1)   Înaintea intrării în săli, preşedintele comisiei instruieşte asistenţii în legătură cu îndatoririle ce le revin, cu prevederile Metodologiei de admitere, cu informaţiile pe care trebuie să le furnizeze candidaţilor aflaţi în săli.
(2)   La încheierea instructajului, participanţii vor semna un proces-verbal, care se va arhiva, alături de celelalte documente ale examenului.
(3)   Repartizarea în săli a celor doi asistenţi – cadre didactice de altă specialitate decât cea la care se susţine examenul, se face de către preşedintele comisiei, prin tragere la sorţi, cu trei sferturi de oră înainte de începerea probei.
(4)   Asistenţii, care intră în săli după ce au fost instruiţi şi au semnat fişa de atribuţii, primesc din partea preşedintelui listele cu candidaţii, modelul de proces-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, fişa de răspuns/evaluare şi hârtie ştampilată pentru ciorne.
(5)   Se interzice asistenţilor să pătrundă în sală cu mijoace electronice de calcul sau de comunicare, precum şi cu ziare, reviste, cărţi.

Art.12
(1)   După anunţarea variantei de subiect extrasă de preşedintele comisiei, se multiplică subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, urmând ca acestea să fie distribuite în săli.
(2)   Comisia de examen va lua toate măsurile pentru a pregăti în mod corespunzător operaţia de multiplicare, astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp posibil câte un subiect pentru fiecare candidat, în format mărit sau braille, în uncție de solicitările fiecărui candidat, menționate în fișa de înscriere..
(3)   Asistenţii primesc subiectele multiplicate şi secretizate, în plicuri, de la preşedintele comisiei şi le distribuie fiecărui candidat. La încheierea acestor operatiuni, începe rezolvarea subiectelor de către candidaţi.

Art.13
(1)   Preşedintele, secretarul sau un membru al comisiei verifică, în toate sălile de examen, dacă subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete şi lizibile.
(2)   Se interzice preşedintelui, secretarului şi membrilor comisiei să dea candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, să facă modificări ale subiectelor sau ale baremelor.
(3)   Din momentul distribuirii subiectelor, niciun candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea acesteia. Candidatii care nu se află în sală în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai sustine proba respectivă.
(4)   În cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rău şi solicită părăsirea temporară a sălii, el este însotit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea în sala de examen; în această situaţie timpul alocat rezolvarii subiectelor nu va fi prelungit.

Art. 14
(1)   Timpul destinat elaborării fișei A este de 20 (douăzeci) de minute, socotit din momentul în care s-a încheiat distribuirea fișei A pentru fiecare candidat, iar pentru fișa B 100 de minute, socotit din momentul în care s-a încheiat distribuirea fișei B pentru fiecare candidat.
(2)   Pentru rezolvarea cerințelor din fișa A candidații vor avea acces la rețeaua internet 20 de minute.
(3)   Pentru rezolvarea cerințelor din fișa B candidații nu vor avea acces la internet.
(4)   Pentru subiectele care necesită rezolvarea în scris pe foaia de examen, candidaţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar candidații nevăzători vor utiliza aparate de scries în braille.
(5)   Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală, taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală. În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive, doresc să-şi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de către asistenţi în procesul-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe loc de către asistenţi, menţionându-se pe ele „Anulat", se semnează de către asistenţi şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise.

Art.15
(1)   În timpul desfăşurării probelor scrise, asistenţii nu dau candidaţilor nici o indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectul de examen. Unul dintre asistenţi stă în faţa clasei, celălalt în spatele clasei şi nu au alte preocupări în afară de supraveghere. În cazul în care aceştia încalcă aceste dispoziţii, preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacă este cazul, poate face şi propunere de începere a procedurii de cercetare disciplinară. În timpul desfăşurării probei, asistenţii răspund de asigurarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă, de respectarea de către candidaţi a tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistenţii au obligaţia să verifice dacă candidații au pătruns în sală cu materiale interzise prin prezenta metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea subiectelor de examen şi să ia măsurile ce se impun. De asemenea, asistenţii nu permit candidaţilor să comunice în niciun fel între ei sau cu exteriorul şi sesizează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a prezentei metodologii.
(2)   Eventualele tentative de fraudă, alte nereguli în desfăsurarea examenului, semnalate asistenţilor de către candidaţi sau sesizate chiar de asistenţi, vor fi comunicate imediat preşedintelui comisiei. Acesta este obligat să verifice şi să ia măsurile ce se impun, care pot merge pâna la eliminarea candidatului din examen.

Art. 16
(1)     După ce îşi încheie lucrările, candidaţii predau asistenţilor lucrările şi semnează pentru confirmarea predării lucrarii și a numărul de pagini, a folderului EXAMEN și a dimensiunii acestuia .
(2)     La expirarea celor 100 de minute acordate fișei B, candidaţii predau lucrările și folderul EXAMEN în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit. Ultimii trei candidaţi rămân în sală până la încheierea examenului în toate sălile de concurs şi primirea baremului de evaluare.
(3)     Ciornele şi lucrările anulate se strâng separat şi se păstrează în unitatea de învăţământ.
(4)     La finalizarea probei, asistenţii predau, sub semnatură, lucrările preşedintelui şi celorlalţi membri ai comisiei. Aceştia verifică dacă numărul lucrărilor predate corespunde cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor.

Art. 17
(1)   Președintele comisiei predă evaluatorilor lucrările  pe bază de proces-verbal.
(2)   Lucrările se vor corecta de către cei 2 profesori evaluatori pe baza baremului de evaluare, rezultatele fiind consemnate în borderouri de evaluare.
(3)   După finalizarea evaluării, notele acordate de cei doi evaluatori sunt consemnate pe fiecare lucrare, sub semnătură.
(4)   Președintele preia lucrările de la profesorii evaluatori pe bază de proces-verbal și înscrie pe fiecare lucrare nota finală rezultată din media aritmetică a notelor acordate de către evaluatori și semnează.
(5)   În plenul comisiei se desecretizează lucrările. Se întocmește lista cu rezultatele candidaților, realizând clasamentul în ordinea descrescătoare a notelor obținute. Rezultatele se afișează la avizierul liceului.

Art. 18
(1)   Eventualele contestații vor fi depuse la secretariatul comisiei în termenul precizat în calendarul prezentei metodologii.
(2)   Reevaluarea lucrărilor în urma contestațiilor se realizează în prezența candidatului, de către aceeași profesori evaluatori.
(3)   Evaluarea/reevaluarea lucrării se realizează în favoarea candidatului, în sensul că nota finală luată în considerare va fi nota cea mai mare obținută, fie la evaluarea inițială, fie la reevaluarea în urma contestației.
(4)   Nu sunt admise diferențe mai mari de 1 punct între cele două evaluări.

Art. 19
(1)   După rezolvarea contestațiilor sunt afișate rezultatele finale ale candidaților, cu specificarea „Admis” sau „Respins”, limita fiind impusă de ocuparea celor 12 locuri aprobate în planul de școlarizare.
(2)   În situația în care există candidați premianți la Concursul Național pentru Deficienți de Vedere, clasamentul acestora se realizează în funcție de premiul obținut I, II sau III, locurile ocupate de aceștia fiind rezervate din totalul de 12.
(3)   La finalul perioadei de înscriere vor fi anunțate prin afișare locurile rămase disponibile pentru examenul de admitere.


CAPITOLUL IV - DISPOZIŢII FINALE

Art. 20  Lucrările și borderourile de notare, însoţite de toate documentele rezultate în urma desfășurării examenului (procesele verbale de predare primire a lucrărilor, declarații de confidențialitate ș.a.), se arhivează de către secretarul comisiei și se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ până la sfârşitul şcolarizării candidaţilor admişi, iar cataloagele de concurs permanent.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu