RCDI Nr. 646/09.07.2015
METODOLOGIA DE ADMITERE
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL POSTLICEAL
Anul şcolar 2015-2016
Anul şcolar 2015-2016
Elaborată conform O.M.E.C.T.S. nr. 5346/7.09.2011
Aprobată în Consiliul de Administraţie din data de 9 iulie 2015
Metodologie propusă de:
-prof. Adriana-Florentina Leca - director
-prof. Gina Zincă - membru al Consiliului de Administraţie
-prof. Marius-Nicolae Ursache - profesor TIC
CAPITOLUL I – DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1.
(1) Admiterea
în învăţământul postliceal în anul şcolar 2015 - 2016 se face pe baza
criteriilor generale de admitere în învăţământul postliceal elaborate de
Ministerul Educatiei și Cercetării Științifice aprobate prin O.M.E.C.T.S nr. 5346
din 7 septembrie 2011 şi a prezentei metodologii aprobate de către Consiliul de
Administrație al Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău.
(2) În
cadrul Liceului Special pentru Deficienți de Vedere Buzău se organizează
învăţământ postliceal, domeniul Informatică,
calificarea: Analist programator, perioada
de studiu de 3 semestre.
(3) În anul şcolar 2015 – 2016, la nivelul
postliceal special, este aprobat pentru anul I următorul plan de şcolarizare:
·
1 clasă finanţată de la buget (fără taxă) – 12
de locuri pentru calificarea Analist
programator.
Art. 2.
(1) Au
dreptul să se înscrie la nivelul de învăţământ postliceal absolvenţi de liceu,
cu sau fără diplomă de bacalaureat. În
baza Legii educației Naționale nr.1/2011, candidații admiși fără diploma de
bacalaureat se obligă să o obțină și prezinte conducerii liceului până la
finalizarea studiilor postliceale.
(2) Înscrierea
se face pe baza următoarelor documente:
a)
cerere de înscriere (tip – Anexa 3 la prezenta metodologie);
b)
certificat de naştere – copie legalizată,
c)
cartea de identitate – copie simplă,
d)
certificatul de căsătorie, în cazul schimbării numelui–
copie simplă;
e)
diplomă de bacalaureat sau adeverinţă de promovare a
examenului de bacalaureat, după caz, în original;
f)
certificatul de absolvire a liceului sau adeverinţă de
absolvire a liceului, după caz, în
original;
g)
foaie matricolă pentru clasele IX- XII – copie simplă;
h) diploma
- Premiul I, II sai III la proba TIC din cadrul Concursul Național pentru
Deficienți de Vedere – copie simplă;
i)
certificat de
orientare școlară și profesională eliberat de Comisia de Orientare Școlară
și Profesională din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență
Educațională din județului de domiciliu al candidatului – copie simplă xerox;
j)
ultimul certificat de încadrare în grad de handicap –
copie simplă;
k) acte
medicale care să ateste deficiența de vedere și din care să reiasă diagnosticul
oftalmologic;
l)
dosar plic.
(3) Candidații vor prezenta la
înscriere atât originalele, cât și copiile simple, pentru a fi certificate
conform cu originalul la secretariatul liceului de către membrii comisiei de
admitere.
Art. 3
(1) Înscrierea
candidaţilor pentru admiterea în învăţământul postliceal din cadrul Liceului Special
pentru Deficienți de Vedere Buzău, în anul şcolar 2015 – 2016, se face conform
calendarului de admitere cuprins în Anexa
1, parte integrantă a prezentei metodologii.
(2) În
cazul în care numărul candidaţilor depăşeşte numărul de locuri aprobat, se
organizează concurs de admitere care va consta într-o probă practică de
tehnologia informației și comunicațiilor.
(3) La
admiterea în școala postliceală au prioritate, fără a susține examen de
admitere, premianții (locul I, II sau III) la proba de TIC din cadrul
Concursului Național pentru Deficienți de Vedere.
(4) Pentru
ceilalți candidați, admiterea se face pe baza notei obţinute la proba practică.
Tematica probei practice, prezentată în Anexa
2 a metodologiei, precum și
subiectele de concurs vor fi similare celor din cadrul examenului de
bacalaureat, proba de competențe digitale.
Art. 4 Unitatea de învăţământ face
publice prevederile prezentei metodologii de admitere în învăţământul
postliceal, tematica probelor de concurs şi bibliografia recomandată, prin
afişare atât la sediul liceului, cât și pe siteul și blogul acestuia.
CAPITOLUL II – COORDONAREA ADMITERII ÎN ÎNVATAMÂNTUL POSTLICEAL
Art. 5
(1) Pentru
coordonarea admiterii în învăţământul postliceal se constituie Comisia de
admitere, care îşi desfăşoară activitatea în baza prezentei metodologii.
(2) Comisia
de admitere se compune din:
a)
preşedinte – directorul Liceului Special pentru
Deficienți de Vedere Buzău;
b)
1 secretar – secretarul şcolii;
c)
2 membri evaluatori, cadre didactice de specialitate;
d)
laborantul de informatică;
e)
profesor pentru multipicarea subiectelor în scriere
braille;
f)
câte 2 asistenți pentru fiecare sală de examen.
Art. 6
Atribuţiile membrilor comisiei de admitere:
a)
afişează metodologia de admitere, tematica probei
scrise şi bibliografia recomandată;
b)
afişează numărul de locuri aprobat;
c)
pun la dispoziție candidaților fişa tip (cererea) de
înscriere;
d)
primesc dosarele de înscriere de la candidaţi;
e)
introduc datele de pe fişe în baza de date
computerizată;
f)
centralizează datele şi stabilesc dacă este necesară
susţinerea probei practice;
g)
afișează listele cu candidații admiși conform art. 3
alin. (3) din prezenta metodologie și locurile rămase disponibile pentru examenul
de admitere;
h)
pregătesc logistica necesară desfășurării probei
practice;
i)
organizează şi răspund de modul de desfăşurare a probei
practice, dacă este cazul;
j)
asigură prezenţa permanentă, pe perioada înscrierii, a
unor membri ai comisiei de admitere, care să ofere informaţii şi consiliere
persoanelor care se prezintă pentru înscriere;
k)
afişează, la sediul unităţii şcolare, listele finale cu
candidaţii admişi;
l)
asigură completarea dosarelor candidaţilor declaraţi
admişi, cu actele de studii, în perioada prevăzută de prezenta metodologie.
Art. 7
(1) Membrii
comisiei de admitere au obligaţia de a respecta cu stricteţe criteriile
generale de admitere şi metodologia elaborată de către Liceului Special pentru
Deficienți de Vedere Buzău.
(2) Membrii
comisiei de admitere vor semna declaraţii în nume propriu cu privire la
respectarea criteriilor generale de admitere şi a metodologiei de admitere
elaborată de unitatea de învatamânt.
(3) Membrii
comisiei de admitere vor semna declaraţii în nume propriu, că nu au rude/afini până
la gradul IV în examenul de admitere.
CAPITOLUL III – DESFĂŞURAREA PROBEI
PRACTICE
Art. 8 Pentru situaţia desfăşurării
probei practice:
(1) În
ziua susţinerii probei vor fi elaborate de către membrii comisiei de admitere
trei variante de subiecte, pe baza tematicii puse la dispoziţia candidaţilor.
Variantele se introduc în plicuri separate care se sigileaza şi se semnează de
către preșdintele comisiei (directorul), aplicându-se ştampila unităţii de
învăţământ.
(2) Tragerea
la sorți a uneia din cele trei variante de subiecte se realizează în plenul
comisiei de admitere.
(3) Subiectele
vor fi structurate în două părți: prima parte numită FIȘA A presupune
rezolvarea unor cerințe care necesita accesul la rețeaua internet, iar a doua
parte numită FIȘA B, rezolvarea cerințelor se face fara acces la reteaua
internet .In ambele parți rezolvarea se face pe computer intr-un folder
specificat sau în scris pe foaia de examen în funcție de cerințele subiectului.
Art.9
Proba practică se va desfășura în următoarele condiții:
a) Sălile
de examen vor fi laboratoarele de informatică, fiecare candidat fiind amplasat la
câte o stație de lucru (computer cu sistem de operare WINDOWS VISTA, MICROSOFT
OFFICE 2007, dotat cu soft de sinteză vocală – JAWS, căști);
b) Se
va avea în vedere ca în fiecare sală de examen să existe cel puţin 5 candidaţi;
c) Pe
uşa fiecărei săli va fi afișată lista nominală cu candidaţii repartizaţi în
sala respectivă, precum şi prevederile metodologiei referitoare la interzicerea
pătrunderii în sala de examen cu materiale ajutătoare, cu mijloace electronice
de calcul sau de comunicare, frauda sau tentativa de fraudă atragând după sine
eliminarea din examen.
d) Este
permis candidaților accesul în săli numai cu aparate de scris braille
(personale sau din dotarea liceului, puse la dispoziția candidaților la cerere
de către comisie);
Art. 10
(1) Accesul
candidaţilor în săli este permis pe baza actului de identitate, cel mai târziu
cu 30 de minute înainte de începerea probei, adică la ora 830.
(2) Se
interzice candidaţilor să pătrundă în sală cu orice fel de lucrări: manuale,
dicţionare, notiţe, însemnări etc., care ar putea fi utilizate pentru
rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc electronic de calcul sau de
comunicare. Asistenţii vor verifica respectarea acestei prevederi înainte de
aducerea subiectelor în săli. Nerespectarea dispoziţiilor referitoare la
introducerea de materiale interzise în sala de examen, duce la eliminarea din
examen a candidatului de către preşedintele comisiei, indiferent dacă
materialele interzise au fost folosite sau nu, şi, după caz, la sancţionarea
asistenţilor.
(3) Înainte
de aducerea subiectelor în săli, asistenţii vor explica candidaţilor modul de
desfăşurare a probei şi modul de completare a datelor personale pe fişa de
răspuns/evaluare.
(4) Candidaţii
se aşază câte unul în bancă, în ordine alfabetică, conform listelor afişate.
Fiecare candidat primeşte o foaie tipizată de examen, pe care îşi scrie cu
majuscule numele, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în
care sunt trecute în actul de identitate şi completează citeţ celelalte date.
În cazul candidaților nevăzători completarea datelor personale se va face de către
asistenții din sală. Candidaţii vor primi atâtea ciorne marcate cu stampila
şcolii, câte le sunt necesare.
Art. 11
(1) Înaintea
intrării în săli, preşedintele comisiei instruieşte asistenţii în legătură cu
îndatoririle ce le revin, cu prevederile Metodologiei de admitere, cu
informaţiile pe care trebuie să le furnizeze candidaţilor aflaţi în săli.
(2) La
încheierea instructajului, participanţii vor semna un proces-verbal, care se va
arhiva, alături de celelalte documente ale examenului.
(3) Repartizarea
în săli a celor doi asistenţi – cadre didactice de altă specialitate decât cea
la care se susţine examenul, se face de către preşedintele comisiei, prin
tragere la sorţi, cu trei sferturi de oră înainte de începerea probei.
(4) Asistenţii,
care intră în săli după ce au fost instruiţi şi au semnat fişa de atribuţii,
primesc din partea preşedintelui listele cu candidaţii, modelul de
proces-verbal de predare-primire a lucrărilor scrise, fişa de răspuns/evaluare
şi hârtie ştampilată pentru ciorne.
(5) Se
interzice asistenţilor să pătrundă în sală cu mijoace electronice de calcul sau
de comunicare, precum şi cu ziare, reviste, cărţi.
Art.12
(1) După
anunţarea variantei de subiect extrasă de preşedintele comisiei, se multiplică
subiectele în număr egal cu numărul candidaţilor, urmând ca acestea să fie
distribuite în săli.
(2) Comisia
de examen va lua toate măsurile pentru a pregăti în mod corespunzător operaţia
de multiplicare, astfel încât să fie asigurat în cel mai scurt timp posibil
câte un subiect pentru fiecare candidat, în format mărit sau braille, în uncție
de solicitările fiecărui candidat, menționate în fișa de înscriere..
(3) Asistenţii
primesc subiectele multiplicate şi secretizate, în plicuri, de la preşedintele
comisiei şi le distribuie fiecărui candidat. La încheierea acestor operatiuni,
începe rezolvarea subiectelor de către candidaţi.
Art.13
(1) Preşedintele,
secretarul sau un membru al comisiei verifică, în toate sălile de examen, dacă
subiectele multiplicate pentru fiecare candidat sunt complete şi lizibile.
(2) Se
interzice preşedintelui, secretarului şi membrilor comisiei să dea candidaţilor
indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor, să facă modificări ale
subiectelor sau ale baremelor.
(3) Din
momentul distribuirii subiectelor, niciun candidat nu mai poate intra în sală
şi niciun candidat nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea scrisă şi
semnează de predarea acesteia. Candidatii care nu se află în sală în momentul
distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai sustine proba respectivă.
(4) În
cazuri excepţionale, dacă un candidat se simte rău şi solicită părăsirea
temporară a sălii, el este însotit de unul dintre asistenţi, până la înapoierea
în sala de examen; în această situaţie timpul alocat rezolvarii subiectelor nu
va fi prelungit.
Art. 14
(1) Timpul
destinat elaborării fișei A este de 20 (douăzeci) de minute, socotit din
momentul în care s-a încheiat distribuirea fișei A pentru fiecare candidat, iar
pentru fișa B 100 de minute, socotit din momentul în care s-a încheiat
distribuirea fișei B pentru fiecare candidat.
(2) Pentru
rezolvarea cerințelor din fișa A candidații vor avea acces la rețeaua internet
20 de minute.
(3) Pentru
rezolvarea cerințelor din fișa B candidații nu vor avea acces la internet.
(4) Pentru
subiectele care necesită rezolvarea în scris pe foaia de examen, candidaţii
folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar candidații
nevăzători vor utiliza aparate de scries în braille.
(5) Candidaţii
care doresc să corecteze o greşeală, taie fiecare rând din pasajul greşit cu o
linie orizontală. În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive, doresc
să-şi transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte coli
tipizate. Acest lucru este consemnat de către asistenţi în procesul-verbal de
predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe loc
de către asistenţi, menţionându-se pe ele „Anulat", se semnează de către
asistenţi şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările scrise.
Art.15
(1) În
timpul desfăşurării probelor scrise, asistenţii nu dau candidaţilor nici o
indicaţie, nu discută între ei şi nu rezolvă subiectul de examen. Unul dintre
asistenţi stă în faţa clasei, celălalt în spatele clasei şi nu au alte
preocupări în afară de supraveghere. În cazul în care aceştia încalcă aceste
dispoziţii, preşedintele comisiei poate decide înlocuirea lor şi, dacă este
cazul, poate face şi propunere de începere a procedurii de cercetare
disciplinară. În timpul desfăşurării probei, asistenţii răspund de asigurarea
ordinii şi a liniştii în sala de clasă, de respectarea de către candidaţi a
tuturor prevederilor prezentei metodologii. Asistenţii au obligaţia să verifice
dacă candidații au pătruns în sală cu materiale interzise prin prezenta
metodologie sau cu alte materiale care le-ar permite sau facilita rezolvarea
subiectelor de examen şi să ia măsurile ce se impun. De asemenea, asistenţii nu
permit candidaţilor să comunice în niciun fel între ei sau cu exteriorul şi
sesizează preşedintele comisiei asupra oricărei încălcări a prezentei
metodologii.
(2) Eventualele
tentative de fraudă, alte nereguli în desfăsurarea examenului, semnalate
asistenţilor de către candidaţi sau sesizate chiar de asistenţi, vor fi
comunicate imediat preşedintelui comisiei. Acesta este obligat să verifice şi
să ia măsurile ce se impun, care pot merge pâna la eliminarea candidatului din
examen.
Art. 16
(1) După
ce îşi încheie lucrările, candidaţii predau asistenţilor lucrările şi semnează
pentru confirmarea predării lucrarii și a numărul de pagini, a folderului
EXAMEN și a dimensiunii acestuia .
(2) La
expirarea celor 100 de minute acordate fișei B, candidaţii predau lucrările și
folderul EXAMEN în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului
stabilit. Ultimii trei candidaţi rămân în sală până la încheierea examenului în
toate sălile de concurs şi primirea baremului de evaluare.
(3) Ciornele
şi lucrările anulate se strâng separat şi se păstrează în unitatea de
învăţământ.
(4) La
finalizarea probei, asistenţii predau, sub semnatură, lucrările preşedintelui
şi celorlalţi membri ai comisiei. Aceştia verifică dacă numărul lucrărilor
predate corespunde cu numărul semnăturilor din procesul-verbal de predare a
lucrărilor.
Art. 17
(1) Președintele
comisiei predă evaluatorilor lucrările pe bază de proces-verbal.
(2) Lucrările
se vor corecta de către cei 2
profesori evaluatori pe baza baremului de evaluare, rezultatele fiind
consemnate în borderouri de evaluare.
(3) După
finalizarea evaluării, notele acordate de cei doi evaluatori sunt consemnate pe
fiecare lucrare, sub semnătură.
(4) Președintele
preia lucrările de la profesorii evaluatori pe bază de proces-verbal și înscrie
pe fiecare lucrare nota finală rezultată din media aritmetică a notelor
acordate de către evaluatori și semnează.
(5) În
plenul comisiei se desecretizează lucrările. Se întocmește lista cu rezultatele
candidaților, realizând clasamentul în ordinea descrescătoare a notelor
obținute. Rezultatele se afișează la avizierul liceului.
Art. 18
(1) Eventualele
contestații vor fi depuse la
secretariatul comisiei în termenul precizat în calendarul prezentei
metodologii.
(2) Reevaluarea
lucrărilor în urma contestațiilor se realizează în prezența candidatului, de
către aceeași profesori evaluatori.
(3) Evaluarea/reevaluarea
lucrării se realizează în favoarea candidatului, în sensul că nota finală luată
în considerare va fi nota cea mai mare obținută, fie la evaluarea inițială, fie
la reevaluarea în urma contestației.
(4) Nu
sunt admise diferențe mai mari de 1 punct între cele două evaluări.
Art. 19
(1) După
rezolvarea contestațiilor sunt afișate rezultatele finale ale candidaților, cu
specificarea „Admis” sau „Respins”, limita fiind impusă de ocuparea celor 12
locuri aprobate în planul de școlarizare.
(2) În
situația în care există candidați premianți la Concursul Național pentru
Deficienți de Vedere, clasamentul acestora se realizează în funcție de premiul
obținut I, II sau III, locurile ocupate de aceștia fiind rezervate din totalul
de 12.
(3) La
finalul perioadei de înscriere vor fi anunțate prin afișare locurile rămase
disponibile pentru examenul de admitere.
CAPITOLUL IV - DISPOZIŢII FINALE
Art. 20
Lucrările și borderourile de notare, însoţite de toate documentele
rezultate în urma desfășurării examenului (procesele verbale de predare primire
a lucrărilor, declarații de confidențialitate ș.a.), se arhivează de către
secretarul comisiei și se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ până la
sfârşitul şcolarizării candidaţilor admişi, iar cataloagele de concurs
permanent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu